532
Айранбай (Бескүмбез) кесенесі. ХІХ – ХХ ғасырдың басы. Оңтүстіктен түсірілген көрінісі (сол жақта) және кесененің ішкі бөлігінің көрінісі
Мавзолей Айранбай (Бескумбез). XIX – начало XX века. Вид с юга (слева) и фрагмент интерьера
Алтайдан Каспийге дейін. Қазақстанның табиғи, тарихи және мәдени ескерткіштері мен көрнекті орындарының атласы
1. Кенді Алтай
48. Ұлытау тарихи өңірі
мешіттер мен тұрғын үйлер күйдірілген кірпіштен салына ба-
стады.
Ата-бабалардың рухын құрметтеуде қабір ба-
сына ескерткіштер тұрғызуға көшті. Ауқатты адамдар
кесенелерді күйдірілген кірпіштен салды. 1863–1866 жж.
салынған Дүзен Сандыбаевтың кесенесі – соның жарқын
үлгісі. Оның тапсырыс берушілері – Сандыбаевтар отба-
сы, құрылысшы Сералы Еламанұлына салынатын ғимарат
Алаша ханның кесенесіне ұқсайтын болсын деген шарт
қойды. Түркістан қаласында шамалы уақыт оқып келген-
нен кейін Еламан үш жылдың ішінде күйдірілген кірпіштен
Алаша хан кесенесінің көшірмесін салып бітіреді. Кесене
құрылыстың өркендеу кезеңі ХІХ ғ. аяғы – ХХ ғ. басына
келеді. Халық шеберлері ортағасырлық сәулет мұрасын
шығармашылықпен игерді, құрылыс әдістері жаңа интер-
претация алды және жаңа талпыныспен ұштасып, жаңа
заманның дала архитектурасы қалыптасуының біртұтас
үдерісіне үйлесті.
Бірақ, ХХ ғ. атеистік билік келгеннен кейін, қабір
үстіне сәулет ескерткіштерін орнату мүлде дерлік тыйыл-
ды. Кеңес заманындағы ең кейінгі дала ескерткіштерінің
біріне 1922 ж. күйдірілген кірпіштен салынған Мақат
кесенесі жатады. Осы портал-күмбезді кесененің сәулет
өнерінің құндылығымен қатар тағы бір ерекшелігі бар,
мұнда адамды ескі зороастризм салты бойынша жерле-
ген. Мұндай жерлеулер сағана деп аталады және мұндай
сағаналардың бұл өңірде он шақтысы бар. 1930-шы жж. ба-
кий пример – мавзолей, построенный в 1863–1866 гг. над
могилой Дузена Сандыбаева. Заказчик – семья Сандыбаевых
поставила условие строителю Сералы Еламанулы постро-
ить здание, подобное мавзолею Алаша-хан. После кратко-
временного обучения в городе Туркестане Сералы за три
года создал уменьшенную копию мавзолея Алаша-хан из
обожженного кирпича собственного изготовления. Расцвет
мавзолейного строительства пришелся на конец XIX – на-
чало XX в. Народные мастера творчески осваивали наследие
средневекового зодчества и создавали произведения, в кото-
рых архитектурные идеи и строительные приемы прошло-
го получали новую интерпретацию и сочетались с новыми
тенденциями в едином процессе формирования степной
архитектуры нового времени.
Наступивший ХХ век принес много бед и испытаний.
С приходом атеистической власти развитие мемориально-
культового зодчества в регионе замедлилось. Один из по-
следних степных памятников из жженого кирпича – мавзо-
лей Маката, построенный уже в советский период, в 1922 г.
Это портально-купольное сооружение кроме архитектурной
ценности представляет интерес тем, что в нем захоронения
производились по обрядам, восходящим к древним зороа-
стрийским традициям. Сооружения с такими захоронени-
ями называются сахана (сагана) и ныне их насчитывается
в регионе около десятка. К началу 1930-х гг. строительство
надгробных архитектурных сооружений практически пол-
ностью прекратилось.
I...,522,523,524,525,526,527,528,529,530,531 533,534,535,536,537,538,539,540,541,542,...586