159
Қаракөл өзенінің жанындағы арасан мен құрбандық тартуға арналған кішкене шұңқырлары бар тас. П. М. Кошаровтың суреттері. 1857 жыл
Вид арасана и камня с лунками для жертвоприношений возле реки Каракол. Рисунки П. М. Кошарова. 1857 год
покровительстве над всеми живыми существами. В одном из
проявлений Авалокитешвара описывается подающим из сво-
его лотоса воду страждущим; он представляется в белом оде-
янии, имеет также женскую ипостась. Многократное повто-
рение мантры «ом-ма-ни пад-ме хум» («О! Жемчужина в цвет-
ке лотоса!») играет большую роль в ламаистском богослуже-
нии; исследователь обычаев астраханских калмыков Ф. Бю-
лер писал в 1846 г.: «Ламаиты придают ей сверхъестествен-
ную силу и думают, что тот, кто прочтет ее 100 000 000 раз,
получит блаженство будущей жизни».
Целебная сила минеральных источников, избавляю-
щая людей и животных от различных недугов, окружалась
благоговением и связывалась в представлениях скотоводов-
ойратов с присутствием божества – хранителя этих вод и
местности. Вот свидетельство русского путешественника, в
1872 г. посетившего вблизи Каракола один из таких араса-
нов: «Вода необыкновенно чистая и имеет свойство сильно
преломлять лучи. Она приятна на вкус и на осязание и мяг-
чит кожу. …Видно, что туземцы издавна знали целебную силу
ключа. На одном из камней, облегающих бассейн, выдолбле-
но семь ямок, в которые калмыки насыпали зерна для при-
ношения божеству, по их мнению, невидимо присутство-
вавшему в источнике. Киргизы то же божество умилостив-
ляли по-своему: они навешивали на деревья лоскутья одеж-
ды, а на камни клали кости и черепа животных, остатки ко-
торых сохраняются и поныне».
тіршілік атаулыға қамқорлық көрсетіп, оны қорғап-қоршап
жүреді деп түсінілген Буддаға шексіз беріліп құлшылық ететін
Авалокитешвараға – бодхисаттваға бағышталған тибеттік ал-
ты күрделі мантр жатқызылады. Авалокитешварадың пайда
болуының бір жолы шөлдегендерге өзінің қайнарынан су бе-
ру деп есептеледі, ал су беруші ақ киім киген әйел бейнесі
деп түсініледі. «Ом-мани-пад-ме-хум» («О! Лотос гүліндегі
қазына!») мантрасының көп рет қайталануы лама құдайына
сыйынуда үлкен рөл атқарады. Астрахандық қалмақтардың
әдет-ғұрпын зерттеуші Ф. Бюлер 1846 ж. былай деп жазды:
«Ламалықтар оған табиғаттан жоғары тұрған күш деп қарады
және оны кімде-кім 100 000 000 рет қайталаса, оның болашақ
өмірі жақсы болады деп ойлады».
Адамдар мен жануарларды әртүрлі кеселден айық-
тыратын минералды бұлақтардың емдік күші үлкен құрметке
ие және ол малшы-ойраттарда құдайдың – осы сулар мен
жерлердің иесі келуімен түсіндіріледі. 1872 ж. осындай
арасандардың бірі – Қарақолға жақын барған орыс саяхат-
шысы мынадай дәлел келтіреді: «Су кереметтей таза және
сәулені қатты сындыру ерекшелігі бар. Ол өте дәмді, дене-
ге жайлы тиеді және теріні жұмсартады. ...Жергілікті адамдар
бұлақтың емдік қасиетін ертеден-ақ білгені көрініп тұр. Кер-
мек судың жанындағы бір тасқа 7 шұңқыр қашап қалмақтар
оған тәңірінің сыбағасы деп дән сеуіп қойыпты, олардың
түсінігінше, ол бастауға келушіге көрінбейді деп есептеледі.
Қырғыздар құдайға құлшылық етуді өздерінше жасайды: олар
От Алтая до Каспия. Атлас памятников и достопримечательностей природы, истории и культуры Казахстана
66. Кегенский арасан